Sidor

29.11.2014

Minun treenitarinani 2009-2014, tiivistelmä

Hei :)

Vuosi on loppumassa ja ajattelin laittaa tänne osittain vanha päivitys ja osittain uusi. Kyse on siis matkastani aliravitusta luurangosta nykykuntoon. Moni kiinnostaa kehityskuvia ja tarinoita. Tässä minun tarinani tiivistettynä kuvineen :) Lapsuuskaverini totesi viime viikolla, että jos joku on muuttanut kehonsa paljon elämänsä aikana niin se on minä. Tässä on yksi muutos mikä olen käynyt läpi.

Eka kuva on otettu kesällä 2009. Paino oli noin 52 kg. Olin silloin vegaani (kyllä), kävin 5 kertaa viikossa salilla tekemässä huikeita määriä aerobista + salitreeniä ilman varsinaista tavoitetta tai tietoa trenijaosta, tekniikoista, ravinnosta ytai muustakan. Ainahan olen harrastanut liikuntaa, nuorempana telinevoimistelua, sen jälkeen kaikennäköistä (uintia, juoksua, salia, jumppia, pyöräilyä). 2009 tienoilla treenasin siksi koska pidin siitä. Onnistuin saamaan kaikennäköisiä puutteita puutteelisen ravinnon johdosta ja liian yksipuolisesta treenistä.





Toka kuva on otettu loppukesästä 2010 jolloin juoksin öööö.... noin 70 km/viikko + salia 5kertaa/viikko + kävelyijä + bodypumpeja. Ihan sairasta touhua. Menin "pikkasen" överiksi. Onneksi söin sentään lihaa ja maitotuotteita enkä vain kasvisperäistä ruokaa joten ravintopuoli oli monipuolisempi kun 2009 jolloin olin 100% vegaani. Kuitenkin selvästi liian niukka ruokavalio ;) Join kyllä heraproteiinia aina treenin jälkeen jo silloin, hiilarilähde sen yhteydessä oli pari riisikakkua. Morjens! Ei ihmettä ettei sali tuottanut tuloksia noilla eväillä ja reeneillä. Paino oli silloinkin noin 52 kg tai jotain sen alle. Tämän jälkeen tuli jotain rasitusvammoja jalkoihin ja jouduin relaamaan juoksun kanssa mutta kompensoin sen pyörailyllä, salilla, ja uinilla. Eihän kehoa voinut kuunnella ja antaa sen palautua. Veikkaan näin jälkikäteen että minulla oli aika paljon ylikunto-oireita silloin. Paino nousi muutaman kilon.





Kolmas ja neljäs kuva ovat kesältä 2011. Olin hankkinut pt:n jotta joku katsoisi minun perään ja pitäisi huolen siitä että treeneissä olisi jotain järkeä ja että ruokapuolikin olisi kunnossa. Sain lupaa juosta kolmesti viikossa ja tehtiin kolmijakoinen saliohjelma. Jako oli seuraava ma: rinta+ojentajat+olkapäät, ti: juoksu, ke: jalat, to: juoksu, pe: selkä+hauis, la: pidempi juoksulenkki, su: lepo.
Treeneihin tuli jotain järkeä ja aloitin juomaan palarina hera+malto-sekoitus. Söin hulluja määriä puhdasta bodyruokaa aina 2-3h:n välein (puuroa, rahkaa, lihaa, vihanneksia, marjoja, kalaa, kanaa, riisiä....).






Paino lähti nousuun ja syksyllä 2011 painoin 72 kg. Lihasta oli tullut paljon mutta niin oli läskiäkin. Päätin talvella 2012 että nyt hankin ammatitaitoinen ja hyvän valmentajan, panostan kaiken salitreeniin ja nousen lavalle. Tavoite oli bodyfitness. Olin yhteydessä useampaan valmentajaan ja valmennustiimiin mutta päädyin lopulta Fitfarmiin, Jari "Bull" Mentulan ja Jutta Gustafsbergin hoitoon. Aloitin Farmilla 28.1.2012.
Viides kuva on otettu helmikuussa 2012. Olin juuri aloittanut treenaamaan Bulin laatimalla saliohjelmalla ja syömään ruokavalion mukaisesti niin että kaikki punnitaan. Lisäravinteita tuli ihan helkkaristi lisää. Kaloreita laitettiin plussalle, kaikki aerobiset poistettiin (lukuun ottamatta 2 yökävelyä / aamukävelyä). Salia viisi kertaa viikossa.





Oisko maaliskuu 2012





Kuva ekasta posetreenistä heinäkuu 2012





Jalkaprässi 2012 ja 2014. Vieläkään en ole tajunut lopettaa...





Selkätreeni 2012 ja 2013






Treenikuvia vuodelta 2012




2012


 "Kuntokuva" 2012






Teron eka jalkatreeni 2012






Meno oli kaunista myös 2013....

2013 testattiin miten mulla toimii kaksi treeniä päivässä. Lisättiin pyynnlstäni proggressiivisesti treenimäärä viidestä viikossa kymmeneen salitreeniin viikossa. Parhaimillaan vedin kuusi jalkatreeni viikossa. Pidin siitä aivan hulluna mutta näin jälkikäteen ymmärrän itsekin että yksi treeni päivässä on ihan riittävä määrä :) Ehtii palautuakin ;)




Jalkajumppa 2013




Selkätreeni joulukuussa 2013





Posetreeni 2013







Pose 2013. Tässä oli 4kk:n sairasteluputki alkamassa ja edessä on 4kk salitauko :( Talvi ja kevät 2014 oli ehkä elämäni kovin paukku treenirintamaalla. Mullahan on pitkä urheilutausta, en siis ole aloittanut liikkuminen vasta fitnessbuumin myötä ;) No, mulle treenaaminen on perheen lisäksi tärkein asia elämässä joten siitä en luovu. Vaihtoehtoja ei ollut kuin kaksi, luovuttaa tai taistella. Eka ei ollut vaihtoehto joten salille oli päästävä takaisin :D






Välidieetillä 2013




Olin kipeä joulukuusta 2013 maaliskuuhun 2014. Silloin oli täyslepo jonka jälkeen seurasi kuntoutusvaihe ja proggressiivinen palaaminen treeneihin. Siihen meni koko kesä ja vasta syyskuussa 2014 voin sanoa että treenit olivat lähes sitä mitä ovat olleet aikaisemmin, eli aiodsti kovia ilman lääkärin määräämiä rajoitteita. Pelkäsin niin paljon, etten pääse takaisin salitreenien pariin. Silloin tajusin myös sen mikä minulle oikeasti on tärkeä elämässä. Se ei todellakaan ole ura, työ tai rahaa vaan se, että saan treenata tavoitteellisesti ja kehittyä, pysyä terveenä ja urheilla niin kauan kuin olen elossa. Paskat mä mistään statusurasta valitän :D Päätin silloin että muutan Tampereelle treenien perään. Sanoin hei då vanhalle työporukalle ja kämpälle, pakkasin kamat kassiin ja muutin Treelle :) Hetkeäkään en ole katunut :D Päätin myös silloin aloittaa koulutus Lapin urheiluopistolla oikeustieteen opintojen ohella. Tai kumpikin nyt on kummankin ohella ;)

Itsellä on aika kauan ollut sellainen fiilis, että paljon työtä on valunut hukkaan kun olin kipeä. Olin varma että menetin lihasmassa jne. Enkä ole ottanut yhtä paljon kuvia kuten normaalisti. Valmentajalleni olen toki ottanut kuntokuvia säännöllisin välein. Nyt jälkikäteen ymmärrän että lepo teki keholleni todella hyvää ja että kroppa palautui keväällä. Kunto meni eteenpäin :)

Tässä sitten jotain kuvia tältä vuodelta, 2014.

 Tässä on jotain posekuvia kesällä kun olin treenanut jonkun verran





Pose keväällä ja syksyllä








2014 päätettiin myös Jarin kanssa että kisaan body fitneksessä eikä fysiikassa. Tämä oli alkuperäinen suunnitelma jo kun aloitin valmennusta eikä se sulje pois mitään tulevaisuudessa. Suunnitelmia pitäää aina olla ja niitä voi muuttaa tarpeen mukaan :)

Neljäsosakäännökset 2014




Ja selkäposeraus.






Ei se Jari ihan turha ukko ole.... ;) jotain ollaan saatu aikaiseksi:




Treenit 2014









Jotain selfie- ja belfiekuvia






Tässä muuta vuosi mun treenihistoriasta pähkinäkuoressa. Paljon on jätetty kirjoittamatta. Muuten olisi tullut helvetin pitkä päivitys :D Nyt on todella in treenata salilla, hankkia lihasta ja muokata kroppaa. Muistakaa sen, että jokainen aloittaa jostain. Minä aloitin anorektisestä kestävyysjuoksijasta, otin 36kg massaa kolmessa vuodessa syömällä rahkaa, riisä, kanaa. Vain puhdasta ruokaa ja kaikki vaan kauttaa 2012 lähtien. Ennen Fitfarmia sain itse nostettu painoni ehkä liiankin tehokkaasti, 52kg -> 72kg. Sen jälkeen tahti on pysynyt maltillisempana :D Läskiä on toki tullut paljon mutta viime aikoina sitä on myös lähtenyt jonkun verran ja olen oppinut syömään ja treenamaan kröhm kröhm... "kohtuudella". Matka jatkuu koko ajan ja minä opin enemmän sitä myötä. Nälkä kehittyä ja oppia uutta on kova ja rakkaus lajiin suuri. Muistakaa sen, että IKINÄ EI SAA LUOVUTTAA!!!!!!! Jos haluaa jotain niin pystyy siihen kunhan on valmis tekemään töitä sen eteen ja uskoo siihen että pystyy. Oma usko tekemiseen on niin tärkeä asia. Mulla meinasi ukso pettää viime keväällä mutta onneksi Jari jaksoi usko siihen että homma hoituu. Nyt minäkin uskon taas :) ja TAHDON!!

Onni on olla terve ja saada treenata :D TSEMPPII treeneihin ja muistakaa tehdää unelmistanne totta ettei tarvitse olla katkera sitten vanhana :)




6 kommenttia:

  1. Maria Gallego Mattsson29. marraskuuta 2014 klo 22.05

    Wow, vad häftigt! Intressant att läsa om ditt liv. Lycka till!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack Maria :D Det var ett tag sedan vi såg varandra. Hoppas allt är bra med dej i Sverige :D!!

      Poista
  2. ihanan muhkee beba <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thänks :D On sen eteen painettu duunia joten syytä olla ihana :D

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.