Sidor

23.5.2013

Munapuuro, uusi treenitoppi ja pohdintoja :)

Kirjoitin aiheesta negatiivinen palaute Fitfarmin Lite-nettivalmennuksen tsemppipalstalla ja ajattelin kirjoittaa hiukan siitä tännekin. Yleensä en jaksa kiinnittää huomiota negatiivisiin asioihin tai viitsi jäädä pohtimaan niitä kovinkaan syvästi. Keskityn mieluummin positiiviseen ajatteluun :) Negatiivinen palaute ja haukkuminen on kuitenkin yllättävän yleistä varsinkin nettikeskusteluissa kun ihmiset julkaisevat kuvia onnistumisesta, eli miten he ovat saaneet itsensä parempaan kuntoon. Kateus selittää varmasti paljon ainakin näistä netissä julkaistuista kuvien palautteesta, varsinkin kisaavien naisten saamia kommentteja. Uskon myös että harva ns tavallinen ihminen ymmärtää mitään kisakunnosta ja että se siksi herättää voimakkaita mielipiteitä. No, olen myös siitä mieltä että jollei ole mitään positiivista sanottavaa näistä kuvista kannattaa pitää suunsa kiinni eikä kirjoittaa haukkuvia kommentteja tyyliin että näyttää mieheltä, anorektikolta, luonnottomalta ja niin edelleen.

Sitten on ne negatiiviset kommentit jotka tulevat omasta lähipiiristä tai se ilmiö kun oma kaveripiiri kutistuu... Moni on varmasti huomannut että oma lähipiiri ja muut ihmiset eivät aina suhtaudu positiivisesti siihen että on ruokavaliolla, tekee elämäntapamuutoksen, on itsekuria kieltäytyä herkuista, treenaa ja kaiken huipuksi saa tuloksia. Puhumatta siitä että kannustaisivat tai kehuvat kun huomaa kehitystä. Olen kuullut työpaikkasyrjinnästä, eroista, ystäväpiirin pienentymisestä ja negatiivista kommenteista. Kuullostako tutulta?
Kuulun siihen etuoikeutettuun ryhmään johon ei ole kohdistettu negatiivista palautetta. Voi toki olla että olen ollut niin sokea etten ole huomannut sitä. Toki saan paljon kysymyksiä harrastuksestani ja kerron automaattisesti miksi minulla on omat eväät jos vastaan tulee sellainen tilanne. Olen luonteeltani hyvin positiivinen ihminen, puhun avoimesti melkein kaikesta ja sanon suoraan miltä mieltä olen. Noista ainoastaan viimeinen aiheuttaa ongelmia tilanteissa ja uskon että kahdesta ensimmäisestä on ollut paljon hyötyä negatiivisen palautteen välttämisessä.
Työkaverit kysyvät paljon lajista, ruokavaliosta, treeneistä, lisäravinteista ja dopingista. Lajista on paljon ennakkoluuloja ja moni ei oikeastaan tiedä mitään siitä joten on mielestäni luonnollista että ihmiset kysyvät paljon. Olen myös siitä mieltä että on parempi että he kysyvät kun pitävät ennakkoluulonsa tai väärinkäsityksiensä. Kerron mielelläni niin paljon kun pystyn ja olen alusta suhtautunut positiivisesti näihin kysymyksiin. Tämä on taas johtanut siihen että koko työporukka seuraa touhujani suurella innolla ja kannustavat minua. Olisi voinut mennä toisin ottaen huomioon että olen töissä hyvin naisvaltaisessa työpaikassa ja olen usein yllättynyt siitä etten ole tarvinnut kohdata kateutta tai selän takana puhumista, päinvastoin olen jopa saanut proteiinipatukoita, banaaneja ja pähkinöitä kun muille on tuotu pullaa ja ruokailuajat otetaan aina huomioon mahdollisuuksien mukaan :)
Äitini suhtautui hiukan epäilevästi alussa kun kerroin että tähtään kisoihin ja että olen alkanut valmennussuhde ammattilaiskehonrakentajan kanssa. Olen luonteeltani hyvin ehdoton ja kun ryhdyn johonkin olen siinä mukana alusta loppuun 500% joten äitini oli lähinnä huolissaan terveydestäni kun taustalla on jo ennestään liiallisuuksiin viety treenaaminen. Noh, perustelin päätökseni hyvin ja korostin että valmentajan rooli on nimenomaan valmentaa urheilija niin ettei homma karkaa käsistä sekä ravinnon että treenien osalta. Asenne muuttui hyvin nopeasti eikä kestänyt kauan ennen kun jouduin auttamaan äiti ravinnon kanssa ja minua käskettiin avustamaan hänen kavereita salilla :) Nykyään äiti tilaa jo omat proteiinipatukat netistä, muistaa syödä aamuvitamiinit tietää jopa ero hera- ja kasseiiniproteiinien välillä ja auttaa taloudellisesti kun osallistun treenileireihin. Luulen että se että otin hänet mukaan minun treeni- ja ravintomaailmaan heti alusta auttoi paljon.
Oma kaveripiiri on kyllä kutistunut vuosien varrella kun olen priorisoinut treenaaminen, palautuminen (lue nukkuminen) ja opiskelu juhlimisen edessä, siitä ei pääse mihinkään. Jäljelle on jäänyt ne oikeasti tärkeät ihmiset. Tämä johtuu paljoliti siitä ettei minulla ole aikaa hengailla, käydä kahvilla ja koska oma arki täyttyy työstä, treeneistä ja opiskelusta, en yksinkertaisesti saa siihen tungettu laaja sosiaalinen elämä. Kaveripiirin kutistuminen johtuu siis omista valinnoista ja priorisoinneista, ei kaveripiirin suhtautumisesta minuun. Se on minun oma valintani ja sen kanssa pystyn kyllä elämään. Parempi tehdä ne asiat josta tykkää ja olla niiden ihmisten kanssa jotka ovat läheisiä ja jotka oikeasti ehtii nähdä. Toisaalta olen saanut paljon uusia kavereita treenaamisen kautta joten lopputulos on varmasti plussan puolella jos laskee yhteen menetetyt kaverit ja uudet kaverit :)
Luulen että oma suhtautuminen muihin vaikuttaa paljon siihen millainen palaute itse saa ruokavalion noudattamisesta tai kisoihin tähtäämisestä. Toki on ihmisiä joihin ei pysty vaikuttamaan ja niiden kanssa kannattaa varmasti tehdä niin kun Bull joskus on sanonut, eli "ulkoista kaikki kusipäät elämästä..." :)
Se siitä pohdinnasta :D Otin aamulla kuva minun "munapuurosta", kypsennän toki koko setti vielä mikrossa :) Hyvää on!!!! Otin myös kuva minun uudesta Bia Brazil topista, aika kiva eikö? Kyse on one-size mallista joka venyy ja kutistuu oman kunnon mukaan. Siihen on myös sisäänrakennettu rintsikka, eli varsinaista treeniliiviä ei tarvitse vaikka on näin rintava :)





4 kommenttia:

  1. Hei hyvä teksti! Moneen kohtaan on helppo yhtyä :) eli joo kuulosti tutulta :D

    VastaaPoista
  2. Kommentoin ekaa kertaa tänne, mutta salilla on kyllä nähty monet kerrat vaikka nyt viime aikoina on sen verta unettanut aamuisin etten ole ihan kuudelta aamulla ollut treenaamassa :)

    Mua kyllästyttää noi ihan perinteiset kombinaatiot ruoan kanssa mitä blogeissakin paljon näkee (simppelisti broisku+riisi+parsa) ja tykkään tosi paljon soveltaa itse uusia makuja annetun ruokavalion puitteissa, mausteita yms. kun tietty saa lisäillä oman mielen mukaan. Tuosta puurosta tulikin mieleen tämä http://thegoodmorning.blogspot.fi/2013/04/uusi-rakkaus-valkuaispuuro.html
    johon rakastuin heti, on niin herkkua. Tuosta blogista olen montaa muutakin jo kokkaillut, en ehkä ihan täydellisillä resepteillä mutta omaa makua noudattaen.

    Mulla ei oo kaveripiirissä tapahtunut mitään dramaattista, tai muussa sosiaalisessa piirissä, kaikki kulkee samalla vanhalla radallaan kuin ennenkin :) Mulla on aina lähellä ollut vaan ne tosiystävät, jotka hyväksyy sut sellaisena kuin olet eikä se, että kuinka usein tavataan ole mikään mittari tosiystävyydelle. Mulla ei toisaalta ole kisatavoitteita joten voin ihan hyvin joustaa aikataulujen kanssa siten että treenit tulee tehtyä sekä kaverit nähtyä. Olen ajatellut sen niin, että sosiaalisen elämän voi yhtälailla laittaa kalenteriin kuin työkeikat, päiväkodin jutut ja vastaavat :) Kisailijoilla varmaan eri kun on niin paljon treenejä.

    Työpaikan suhteen kai olen vaan onnekas, koska paljon kysellään salijuttuja sun muuta enkä mitään negatiivista ole kuullut. Toisaalta oon sen verran suorasanainen et voi olla ettei ne uskalla (no epäilen) ja jos nyt sattuis et joku jotain supisee selän takana niin sehän on ihan sama kunhan ei tule mulle saakka ;) Olen sitä mieltä, että arki ja elämä yleensä on muutenkin tarpeeksi haastavaa joskus niin ympärilleen pitää haalia vain positiivisia ihmisiä, kaikki muut ovat aina multa ainakin saaneet alta aikayksikön kenkää. Haluan olla tekemisissä vain mukavien ihmisten kanssa ja toistaiseksi se on onnistunut 100%. Ja mielestäni positiivisuus luo positiivisuutta eli kun et itse ole koko ajan vikisemässä ja naama väärin puolin niin se auttaa paljon. Jos joukossa joskus on joku kun marmattaa alinomaa niin huomaan, että mua alkaa ahdistaa ennen pitkää ja melkein otsasuoni pullistaa päästä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mä näin sun kommentti vasta nyt :) Sinäkö tulet aina noin kuuden maissa Gymiin, tai ennen kun et ollut noin aamuväsynyt, ja olet ollut Farmin valmennuksessa ennen kun vaihdoit Villeen? Mukavaa että on tuttujakin lukemassa näitä mun juttuja :D!

      Kävin katsomassa tota valkuaispuuroa mitä linkitit, vaikuttaa hyvältä!

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.